Geplaatst op
In maart 2021 kondigde de EU-Commissie haar digitaliseringsdoelstellingen voor 2030 aan. Hoewel de digitalisering in dit land in een gematigd tempo vordert, is het nog steeds steeds alomtegenwoordiger.
Dit geldt zowel voor de privé- als de professionele omgeving. Hoewel bijna niemand zonder smartphones kan, sociale media & Co., vertrouwen bedrijven steeds vaker op digitale ondersteuning om hun eigen bedrijfsprocessen te optimaliseren. Crm software wordt steeds populairder op het gebied van customer relationship management.
Wat is CRM-software?
De drie letters “CRM” verwijzen naar “Customer Relationship Management”. Een Anglicisme dat nu net zo wijdverspreid is als de Duitse tegenhangers “customer relationship management” of “customer care”.
Enerzijds gaat het om de consistente oriëntatie van een bedrijf op haar eigen klanten en anderzijds het bijbehorende strategische ontwerp van alle klantrelatieprocessen.
Voor bedrijven wordt het steeds onmisbaarder om zich te richten op hun eigen klanten. De verwachtingen van klanten veranderen niet alleen voortdurend, maar zijn ook op een hoog niveau. Voor bedrijven vereist dit het creëren en implementeren van een passende CRM-strategie waarmee op de lange termijn aan de verwachtingen van hun eigen klanten kan worden voldaan.
CRM-systemen zijn een integraal onderdeel van een holistische CRM-strategie in het tijdperk van digitale transformatie.
Branchespecifieke vereisten voor CRM-software
De invoering van een systeem is echter niet voldoende. Uiteindelijk heeft elk bedrijf andere eisen aan een geschikt CRM-systeem. Adequate software moet bijvoorbeeld alle CRM-processen van een bedrijf aan de softwarekant in kaart kunnen brengen.
Verschillen in de vereisteprofielen houden onder meer verband met de brancheaffiliatie van het betreffende bedrijf. In het volgende zal daarom een gedetailleerde blik worden gevonden op de vastgoedsector en de gebieden waarop zij kan profiteren van het gebruik van CRM-software.
Een blik op de vastgoedsector
De vastgoedsector houdt zich bezig met de ontwikkeling, productie, het beheer en de marketing van onroerend goed.
Naast makelaars en woningcorporaties zijn de belangrijkste spelers in de kernsector van de vastgoedsector ook vastgoed- en vastgoedbeheer, vastgoedfondsbeheer en hypotheek- en commerciële banken.
De vastgoedsector is een economische sector van belang die niet onderschat mag worden. Bedrijven in de vastgoedsector hebben enkele miljoenen mensen in dienst in Duitsland. Ook afgemeten aan de totale economische bruto toegevoegde waarde is het belang van de vastgoedsector geenszins onbelangrijk.
Digitalisering in de vastgoedsector
Digitalisering treft zowel de vastgoedsector als andere industrieën en economische sectoren. Het moet echter niet alleen worden opgevat als een uitdaging, maar ook als een kans. Het gebruik van geschikte CRM-software kan bijvoorbeeld tal van voordelen met zich meebrengen.
Softwaregebaseerde automatisering speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, die werknemers aanzienlijk kan ontlasten bij het uitvoeren van administratieve taken. Om het volledige potentieel van CRM-software voor de vastgoedsector te benutten, moet het systeem enkele basisfuncties, functies en modules hebben.
Kenmerken van een CRM-software
Functies van een software worden meestal gebundeld in modules, die specifiek zijn gericht op de vereisten van een specifiek bedrijfsgebied. De belangrijkste modules of functionele gebieden van CRM-software zijn bijvoorbeeld:
- Contactbeheer
- Marketing
- Verkoop
- Klantenservice
- CallCenter
- Rapportage
- Projectmanagement
- Werkstromen
Niet elk bedrijf profiteert echter noodzakelijkerwijs van het gebruik van al deze modules. Callcenterfuncties zijn bijvoorbeeld alleen geschikt als er een callcenter wordt bediend.
Andere functies van een software spelen ook een rol, die niet noodzakelijkerwijs alleen verwijzen naar het scala aan functies. Er moet bijvoorbeeld in ieder geval worden gezorgd voor een verbinding van de CRM-software met alle andere systemen die in gebruik zijn. Op deze manier kan een naadloze uitwisseling van informatie tussen alle oplossingen worden gerealiseerd. Een gebrek aan netwerken kan tal van nadelen voor CRM software opleveren. Deze omvatten bijvoorbeeld de extra inspanning die gepaard gaat met dubbel gegevensonderhoud en het verminderen van de gegevenskwaliteit als gevolg van transmissiefouten.
Bovendien moet het CRM-systeem zijn ontworpen voor de omvang van het bedrijf en, indien nodig, ook bedrijven ondersteunen bij herstructurering, groei of inkrimping.
Voordelen van CRM software voor de vastgoedsector
Door gebruik te maken van adequate CRM-software kunnen vastgoedbedrijven tal van voordelen behalen.
Door bijvoorbeeld een uniforme oplossing te gebruiken, kan de samenwerking in het team worden geoptimaliseerd. Alle belangrijke informatie is onmiddellijk en correct beschikbaar voor elke betrokken actor vanwege de centrale oriëntatie van het systeem. Dit voorkomt misverstanden en maakt workflows transparanter.
Softwaregebaseerde automatisering zorgt ook voor een hogere productiviteit, omdat de verlichting werknemers ontlast van extra capaciteiten om meer gerichte taken op zich te nemen.
Daarnaast kunnen alle verkoopactiviteiten en processen aanzienlijk worden geoptimaliseerd met de juiste CRM-software. Overeenkomstige oplossingen stellen bedrijven in staat om de volledige verkooppijplijn visueel weer te geven. Zo krijgen bedrijven een nauwkeurig overzicht van welke benaderingen en strategieën wel en welke niet werken.
Last but not least profiteert de klantenservice ook van het gebruik van geschikte CRM-software; en zorgt zo uiteindelijk voor tevreden klanten. Door middel van centraal datamanagement en -analyse kunnen waardevolle inzichten worden verkregen in het gedrag en de behoeften van uw eigen klanten.
Deze inzichten zijn niet alleen relevant voor marketing en sales. Ze helpen de klantenservice ook om individuele klanten gerichter te targeten en persoonlijke service mogelijk te maken.
Conclusie: Gericht klantrelatiebeheer in de vastgoedsector
Bedrijven in de vastgoedsector kunnen op verschillende manieren profiteren van het gebruik van CRM-software. Om dit te doen, moet het systeem echter ook zijn ontworpen om te voldoen aan de individuele vereisten van de respectieve onderneming.
Uiteindelijk worden de voordelen van CRM-software ook doorgegeven aan de klant, wat op zijn beurt zorgt voor een hogere klanttevredenheid.